Tuesday 23 October 2012

Buah Cinta bab 3


Bab 3
Akhirnya terubat juga rindu untuk berjumpa sahabat-sahabat serta junior-junior di kolej kediaman aku dahulu. Ruang bilik TV di blok penginapan riuh rendah dengan suara-suara kami. Aku mengambil keputusan untuk menyewa bilik di sana kerana aku perlu mengambil jubah konvo yang akan diserahkan dua hari lebih awal dari hari majlis konvokesyen. Makanya berjumpalah aku dengan mereka semua ini. Nur, Kak Wana, Ain, dan aku menumpang di blok Masria. Keluarga aku pula menumpang di rumah ibu saudara aku yang berada di Klang. Pagi hari Ahad nanti mereka semua akan datang untuk melihat aku menerima segulung ijazah. Hehehe bangganya.

“Waahh..Ain. Tak sangka kau ye? Diah-diam ubi berisi banyak, rupa-rupanya kita orang dah nak makan nasi minyak.” Usik Nur dengan pantun yang direkanya. Ain pula tersipu-sipu malu dan dapat dilihat di wajahnya yang hitam manis itu berona merah. Aku, Kak Wana dan adik-adik yang lain turut ketawa melihat kelakuan Ain.
“Ish, janganlah macam tu. Malu aku tau”ujar Ain sambil tangannya ligat untuk mencubit Nur.
“Iyelah Kak Ain, tak sangka Kak Ain yang dulunya brutal dah berubah jadi sikit punya ayu dalam masa tiga bulan je . Tambah-tambah lagi bila dapat tahu Kak Ain jemput kita orang di Facebook untuk pergi kenduri kahwin akak. Kecoh satu kolej tau kak.”  Giliran Sha pula mengusik Ain. Junior-junior lain turut mengiakannya.
Yelah, siapa yang tidak terkejut jika gadis yang duduk bersimpuh di hadapanku ini dahulunya seorang yang agak kasar di tambah pula dengan rambut yang di potong pendek, kini berubah dengan kehadiran tudung di kepala dan berbaju kurung. Sedangkan dahulu, pakaian itu dipakai apabila ada perasmian atau majlis-majlis keagamaan sahaja. Aku lihat Ain menarik nafas panjang, mungkin ingin menjelaskan perubahan yang berlaku ke atas dirinya yang sudah sedia aku maklum memandangkan aku sahabat yang paling lama berada di sampingnya semenjak kaki aku ini melangkah masuk ke alam universiti.
“Alhamdulillah, pendirian akak terhadap perubahan yang berlaku ini masih lagi utuh dan akak cuba beristiqamah. Benarlah ada orang kat nak berubah itu mudah tetapi untuk istiqamah itu memerlukan tekad yang kuat dan akak bersyukur tekad akak masih lagi kuat..”ujar Ain. Matanya kelihatan berkaca-kaca. Mungkin menahan sebak.
“Akak tahu akak dahulu bukanlah seorang yang baik. Akak banyak buat benda tak elok. Berpeleseran dengan kawan-kawan lelaki, balik malam dan macam-macam lagi yang adik-adik dengar. Namun, jauh di sudut hati akak ketika itu akak terasa kosong. Akak sentiasa rasa tidak puas dengan apa yang akak lakukan. Hati akak sentiasa memberontak untuk mencari ketenangan dan apa yang akak lakukan ialah dengan keseronokan duniawi. Sehinggalah ayah akak masuk ke hospital, seminggu selepas akak tamat pengajian…” kali ini air mata Ain sudah mengalir di pipi. Kesemua junior mendiamkan diri,terkaku dengan keadaan senior mereka itu. Aku menggenggam erat tangan Ain bagi menenangkan perasannya manakala Kak Wana menggosok-gosok belakang tubuh Ain.
“Waktu itulah baru akak tahu, selama ini ayah akak menderita sakit jantung. Ketika akak bersuka ria di universiti, ayah akak di rumah sedang memegang dada kerana sakit. Akak anak yang derhaka adik-adik. Banyak cerita tidak enak sampai kepada ayah tentang akak. Tapi ayah akak masih cuba bersabar dan tidak jemu menasihati akak. Kalau orang lain, sudah ditengkingnya anak mereka atau paling teruk dihalau dari rumah, tapi tidak ayah akak. Ayah akak seorang yang lembut hatinya. Dia tidak mudah melatah.”Cerita Ain terhenti seketika. Memberi ruang kepada dirinya untuk bernafas.
“Ketika akak dapat tahu ayah akak dimasukkan ke hospital, akak tengah berada di pusat hiburan dengan kawan-kawan akak. Waktu itu gelap dunia akak bila diberitahu tentang apa yang berlaku. Akak terkedu ,Sya. Sepanjang perjalanan ke hospital, fikiran akak memikirkan perkara buruk yang bakal terjadi.  Akak berasa bersalah kerana sepanjang akak dewasa ini, akak masih tidak berkesempatan membalas jasa ayah aku. Akak menangis seperti tiada hari esok. Ketika itu barulah akak teringat Allah. Barulah akak terasa kerdil di pandangan Allah. Kerana tiada siapa yang mampu menyelamatkan ayah akak melainkan Allah sahaja. Hati akak sentiasa berdoa akan keselamatan ayah akak. Doa..Dengan rasa tidak malunya akak memohon pertolongan Allah sedangkan dahulu akak angkuh dan sombong dengan Sang Pencipta. Mulut ini ketika itu terkumat-kamit memohon dimakbulkan doa akak dan Alhamdulillah akhirnya doa akak dimakbulkan. Sesungguhnya Allah itu mendengar rintihan hambanya. Perasaan akak ketika itu teramat malu. Sangat malu dengan apa yang akak lakukan dahulu. Dan sejak hari itu akak berjanji yang akak akan berubah. Dalam perjalanan menuju perubahan inilah, Allah menghadiahkan hadiah yang tidak disangka dengan memberikan jodoh dan pekerjaan kepada akak. Allah itu Maha Pemurah lagi Maha Penyayang ,adik-adik. Jikalau kita membuat satu perkara yang disukaiNya ,berlipat ganda hadiah yang diberikanNya kepada kita…”
Suasana sunyi menyelubungi ruangan bilik TV itu setelah Ain menamatkan ceritanya. Terdengar esakan kecil dari dua orang junior di sebelah kanan aku. Kali pertama aku mendengar cerita Ain di talian telefon dahulu, aku turut menangis . Kalau aku ditempatnya ketika itu mungkin aku tidak kuat untuk menghadapinya tapi Ain seorang yang tabah.
“Hei, kenapa menangis adik-adik akak nih. Tak cun la macam ni” usik Ain sambil mengesat air matanya sedang dialah punca suasana itu terjadi tadi.
“Sedih la kak. Tabahnya akak kan?” Azwa besuara namun kedengaran serak di pendengaran aku. Ain hanya tersenyum.
“Kadang-kadang Allah beri berbagai-bagai jenis ujian kepada kita adik-adik sekalian mengikut kemampuan kita menghadapinya. Ketika inilah kita dapat merenung kembali kekurangan yang terdapat dalam diri kita. Semakin tinggi iman seseorang, semakin berat ujian yang dihadapinya bagi mengukur tahap keimannya. Seperti kita juga dalam perperiksaan, kalau kita lulus kita akan dapat gred yang bagus, dan jika kita gagal kita perlu ambil peperiksaan semula. Ini juga yang berlaku dalam kehidupan reality kita. Kak Ain dapat menghadapi ujiannya dengan tabah dan ganjarannya Allah membuka pintu hatinya untuk berubah, InsyaAllah. Jika kita gagal jangan sesekali kita mengeluh sebaliknya renungkanlah diri kita ini kerana Allah itu Adil adik-adik kerana apa sahaja ujian yang diberikan itu adalah mengikut kemampuan diri sendiri.” Terang panjang lebar Kak Wana. Aku, Ain dan Nur mengangguk-angguk menyetujui kata-kata naqibah usrah aku dahulu.
            Aku turut pernah mendengarkan kata-kata yang hampir sama dengan Kak Wana ketika dalam kuliah maghrib di masjid UPM dahulu. Ya, Allah itu maha Adil dalam member penilaian terhadap hamba-hambanya.
“Jadi, siapa bakal imam Kak Ain?” sampuk Wani dengan tersengeh. Haish budak nih. Kita dalam mood nak membetulkan diri sendiri nih sempat lagi dia bertanyakan soalan seperti itu. Ain hanya tersenyum kecil mendengar soalan Wani. Gayanya seperti bukan Wani seorang sahaja yang ingin tahu kerana Sha, Azwa dan Alia sudah pun memanjangkan tengkuk mereka untuk mendengar kata-kata dari Ain sedangkan kedudukan mereka tidaklah sejauh mana dari Ain.
“Bakal imam Kak Ain yee??”Ain memegang dagunya sambil menalakan pandangan ke arah kipas angin di atas syiling seolah-olah memikirkan formula untuk mengira had laju kipas angin tersebut.
“James Bond”
“Kak Ain!!!” jerit budak-budak itu apabila jawapan yang diberikan Ain amatlah tidak munasabah.
“Gurau jelah. James Bond pun dah tua. Tak handsome dah.hehehe”ujar Ain sambil ketawa. Seronok mengenakan budak-budak itu. Aku tumpang sekaki la tengok perangai  junior berempat yang macam ada kaki arnab. Terlompat-lompat lagaknya. Kak Wana dan Nur turut tersengeh ketawa melihat mereka.
“Bakal imam akak itu merupakan doktor yang bekerja di hospital di mana ayah akak dirawat jugak.”
“Wuuuuuu…..doktor kot. Hebat ar ..Macam mana akak buat dia jatuh hati dekat akak?”Nampak sangat kekaguman di mata budak-budak nih. Yelah..bila dengar perkataan doktor pun aku jadi kagum walaupun aku suka lagi jurutera hehehe.
“Ish, pandailah kamu nih. Entahlah..Dia selalu datang untuk melihat-lihat keadaan ayah akak ketika ayah akak masih di wad. Dua minggu jugaklah akak selalu ulang-alik jenguk ayah akak di wad sana. Tapi akak tak delah nak berkenal-kenalan pun. Akak dengan cara akak dan dia dengan kerja dia. Tapi lepas ayah akak keluar wad, akak tak jumpa dia dah. Cuma seminggu lepas tu je, tiba-tiba dia hantar rombongan merisik. Lepas mintak pendapat ayah akak dan yakin dengan solat istikharah yang dibuat, akak pun terimalah.”panjang lebar Ain bercerita. Serentak dengan itu riuh bebudak itu bersorak.
“Wooho..cinta lepas nikah la nih. Tahniah akak. Tahniah” ucap wani dan kemudiannya ucapan yang sama pula turut di ucapkan oleh Sha, Alia dan Azwa. Seronok bukan main lagi mereka nih. Aku bahagia apabila tengok Ain kelihatan  gembira dengan kehidupannya kini. Perubahan yang berlaku ke atasnya telah menjadikannya seorang yang matang. Aku bersyukur ya Allah. Aku pula bila lagi mahu berubah??

No comments:

Post a Comment